När kidsen blir stoRa

 
 
Vi sitter i soffan på lördagkvällen, han och jag och Unothedog. Inga måsten. Inga krav.
 
 
 
Och här tror ni nu att vi sitter och njuter av lugnet..
"Det är fördelen med att skaffa barn när man är unga", så sa vi för 16 år sedan..att man sen fortfarande är rätt ung men har småbarnstiden avklarad. Att det blir lugnt och skönt ju större de blir. Att man har tiden. 
Denna eviga jakt på tiden.
 
Och här sitter vi nu. Vi har sett "vägens hjältar" på tv i brist på annat..Ätit grillchips och druckit cola light. Huset är välstädat, allting är iordning i varenda låda. Tvätten är fint vikt i garderoberna och disken på rätt plats. 
Precis som vi tänkt oss, då för 16 år sedan.
 
Tick tack, tick tack. Sekundvisarna från väggklockan i köket hörs in hit till vardagsrummet..
Uno börjar skälla när han hör folk som pratar ute på gatan. Jag börjar skriva slogans till tävlingar på nätet. Man kan vinna en kokbok..
Och D börjar spela ett mobilspel där man skjuter kycklingar..😳🐣
 
Och så plötsligt! Slam! Ytterdörren slår igen. Tonårsgänget kommer hem. 
-Var är min tröja? Har vi Ipren? Finns det mat? 
Var är bensinkortet? Skjutsar ni mig imorrn? Kan någon städa i mitt rum?
 
Yes! 🖐
Hallen är ett bombnedslag. Smutsiga bestick och glas och slängda skitiga strumpor. Musik och liv på övervåningen.
Vi är behövda igen. Underbara känsla❣
 
 
 
1 Wivianne:

skriven

Ja du, tänk vad tiden går fort. Nyss var ju barnen små och var hemma och lekte.Tonårstiden blir nått helt annat.Kul när dom tar hem gänget och man vet var dom är. Ta vara på tiden, snart är dom utflugna ur boet.

Kommentera här: